דואר ישראל – איך זה התחיל?

Image

דואר ישראל הינה חברה ממשלתית אשר הוקמה עם קום המדינה ועיקר פועלה הוא מתן שירותי דואר פנים ארצי, דואר שליחים מהיר, דואר בינלאומי, דואר בינלאומי מהיר ושירותי בנקאות, הסמל של החברה מאז יום הקמתה הוא אייל. דואר ישראל החליף את הדואר הבריטי שפעל בארץ בתקופת המנדט הבריטי, ועם ההחלפה של דואר ישראל בדואר הבריטי היה כפוף למשרד הדואר בממשלת ישראל שלימים יקרא משרד התקשורת.

בכל השנים הראשונות סבל דואר ישראל, לאור העובדה שהוא גוף ממשלתי, מהיותו גוף כבד ומסורבל, כל הוצאה הייתה כרוכה באישורים רבים ובכך לעיתים מכתבים היו מועברים לאט והיו נוצרים תורים ארוכה בסניפי דואר ישראל. במרוצת השנים, ובעיקר בשנות השבעים היו מספר ניסיונות להפריט את דואר ישראל ולעשות ממנו חברה עסקית פרטית אך ניסיונות אלו נכשלו בדרך כלל בגלל משרד האוצר.

הניסיון הכי בולט בשנים אלה היה בשנת 1979 של שר התקשורת דאז יצחק מודעי אך כאמור גם נסיון זה נכשל.

בשנת 1986, הפך דואר ישראל לרשות ממשלתית כחלק מתהליך של העברת כלל הפעילות הממשלתית העסקית מהממשלה לרשות אחת או לחברה ובאותה שנה אף נחקק חוק הדואר, הממסד בחוק את תחום פעילותו של הדואר. רבים חשבו שתהליך זה, בדומה לתהליך שעברה חברת בזק מספר שנים קודם לכן כאשר העבירו את שירותי הטלפוניה הקווית ממשרד התקשורת לחברת בזק, יעזור לדואר ישראל לנסוק עסקית, הן מבחינה פיננסית והן מבחינת היקף פעילות.

בעקבות הפיכתה לחברה עסקית רצתה דואר ישראל באמצע שנות האלפיים לפתוח חוזים עם ספקיות דואר קטנות וסוכנויות הדואר אשר עימם היא עובדת על מנת להקטין את העמלות שהן מקבלות, דרישה אשר בעקבותיה פתחו סוכנויות הדואר בעיצומים בשנת 2006.

על מנת להתאים את עצמה לשוק העולמי, כאשר הפכו את החברה לחברה ממשלתית – דואר ישראל בע״מ, זאת בכדי שתוכל  להגיב בקלות  לתהליכים הקורים בשוק ולהפוך את דואר ישראל מחברה מסורבלת לחברה שמגיבה בקלות ובמהירות לתהליכים הקורים בשוק.

בשנת 2007 נפתח השוק לתחרות ובכך דואר ישראל כבר אינה הספקית היחידה למשלוח דואר, תשלום חשבונות ועוד אך עדיין היא נחשבה לחברה גדולה ולשחקנית המשמעותית ביותר בשוק הדואר הכמותי.

בשנים האחרונות מנסה דואר ישראל לפתח את השירותים אשר מוצעים לקהל הלקוחות שלה כאשר היא מוסיפה שירותים כגון ביטוח, העברת כספים מהארץ לחו״ל, כרטיסי ויזה נטענים וכרטיסי ויזה עם מטבע חוץ לשימוש בחו״ל.

https://www.youtube.com/watch?v=za6tSk2ujIc