מתי כדאי לפנות לעורך דין צבאי

עורך דין צבאי

דמיון בין הדין האזרחי לדין הצבאי

אמנם אנו מכירים את זכויות הנתבע ומערכת המשפט בעיקר ממערכת המשפט האזרחית אך בדומה למערכת זו, גם מערכת המשפט הצבאית נותנת את האפשרות החיונית לכל נתבע וכל נחקר לקבל ייצוג ראוי. אמנם אנחנו רגילים לתפוש את הצבא כגוף חסר זכויות שבו הפרט הולך לאיבוד בתוך המערכת ומי שהמשטרה הצבאית מתחילה לחקור אותו ונפתחת חקירה רחבה יותר עד כתב אישום כנגד אותו חייל, יש לו את כל הזכויות לדרוש עורך דין צבאי שיעזור לו בכל מה שצריך כדי להוכיח את חפותו. חשוב מאוד לדעת את זכויותיך בתור חייל ולא להסס להשתמש בזכות שלך לבקש ייצוג משפטי ראוי על ידי עורך דין צבאי שבקיא בתחום.

מתי כדאי לפנות לעורך דין צבאי?

  • כבר מהשלב בו מזמנים אותו לחקירה על ידי המשטרה הצבאית מומלץ מאוד לפנות לעורך דין צבאי. השלב הראשון בכל מערכת משפט מתחילה בחקירה שיכולה להיות די בסיסית אפילו בלי ביסוס לפתיחת תיק אלא רק כדי לבדוק את שטח על ידי הצוות החוקר. אם אתה מרגיש שאתה לא מתמודד עם הסיטואציה, כדאי לך כבר בשלב הזה לפנות לייצוג הולם.
  • גם בשלב החקירה עצמה יוכל החייל להתייעץ עם עורך דין צבאי כדי שיידע מה להגיד וכיצד לנסח את עצמו. במערכת המשפט ובעולם העדכני מבינים שכל המערכת המשפטית והמשטרתית יכולה להיות מאוד בעייתית ולגרום לאמת להישאר בחשיכה כיוון אנשים נלחצים מהמעמד בו הם נמצאים והמלים שלהם מתבלבלות. תפקיד החוקרים הוא לבלב את הנאשמים ובעיקר במערכת סבוכה כמו המערכת הצבאית יש צורך לעתים לסגור תיקים ולהפיל אשמה על אנשים שלא כצדק. כדי למנוע מקרים כאלו בית המשפט והחוק בישראל מאפשר לכל אחד לקבל ייצוג ולשמור על זכות השתיקה עד לקבלת ייצוג.

בית דין צבאי: חובת ייצוג עורך דין

אחרי שהוגש נגד החייל כתב אישום הוא עדיין יכול לבחור לייצג את עצמו אך הדבר לא מומלץ בגלל היעדר השכלה משפטית. הפנייה לעורך דין צבאי יכולה לקרות בכל שלב וגם בעת הזימון למשפט ומומלץ עורך דין מנוסה עם קבלות בתחום, גם אם לא כדי להוכיח את חפותו אז לפחות כדי לקל בעונשו.

 עורך דין צבאי