אימון מנהלים – מה זה ולמה הוא כל כך חשוב?

Image

כולנו יודעים שבכל מוסד מצליח מכל תחום שהוא עומד מנהל שיודע מה הוא עושה. כחלק מהשינוי שחל במשרד החינוך המטמיע את הגישה החדשה הנקראת למידה משמעותית, גם המנהלים בבתי הספר יעברו שינוי, שכן כשמערך שלם משתנה, יש חובה לגעת גם בדמות המייצגת את אותה מסגרת. דרך הרפורמה במערכת החינוך המנהלים יועצמו ותורחב התוכנית לניהול עצמי לכלל בתי הספר. לא עוד התערבות חיצונית קשה של משרד החינוך הנכנסת לתוך החלטותיו של המנהל כי אם חופש פעולה, עליה מושתת הגישה החדשה. יחד עם זאת, תתבצע הרחבה של הגמישות הפדגוגית שתביא לניצול ולעלייה בעשרות אחוזים של שעות ההוראה שעל פי הגישה המסורתית ״נמרחות ומתבזבזות״.

הרעיון הוא להציב בפני מנהלי בית הספר אתגרים ורעיונות חדשים שיובילו לשינוי בתפיסה החינוכית מבפנים. ברגע שהמנהל המייצג את בית הספר דוגל בגישה החדשה, יש לה מקום ויש לה עתיד. הרצון לשינוי מתפתח כבר זמן רב והבאתה של הלמידה המשמעותית לבתי הספר הינו תהליך ארוך ומתמשך שהובא במטרה לעשות שינוי אמיתי. טרם השינוי יגיע לתלמידים ולמורים, הוא חייב לבוא לידי ביטוי דרך הגישה הניהולית זאת במטרה להביא ליצירתיות, סקרנות ושאר הערכים בהם הלמידה המשמעותית דוגלת ולהביא להם מקום בחברה שלנו. בכדי שהשיטה החדשה תצלח, משרד החינוך דוגל באימון מנהלים בו המנהל ילווה לאורך הדרך זאת בכדי שתהיה חפיפה בין מה שהמנהל יוביל לבין מה שהשיטה דוגלת בו.

בסופו של יום, הרעיון העומד מאחורי גישת הלמידה המשמעותית אמור לעזור ולסייע לכל מנהל בתפקידו שכן זו מעודדת סקרנות, יצירתיות, חופש פעולה ערכים שיובילו בסופו של דבר את כולנו לחיות בחברה טובה יותר. הרצון לשנות עומד מאחורי כל מנהל, לכן אימון מנהלים הוא הדרך לשינוי.

בכדי שגישה זו תוטמע בהצלחה מנהלי בתי הספר יעברו הכשרה בה יוטמעו הערכים החזקים והעוצמתיים של הלמידה המשמעותית. בראש ובראשונה תהליך הלמידה החדש מתבסס על הרצון להשיג צמיחה קוגנטיבית, רגשית וחברתית המושתת על שלושה עקרונות חשובים: רלוונטיות, מעורבות וערך ללומד ולחברה.